Help studiekeuze!

108-0876_IMG

Help profiel- of studiekeuze!

Er zijn jongeren die heel precies weten welke profiel- of studiekeuze ze willen maken. Jij kent ze vast ook in je omgeving. Voor hen staat al langere tijd vast welke richting ze op willen of welke opleiding ze willen doen. Ze lijken daar geen twijfel over te hebben. Voor anderen is er nog van alles mogelijk. En hoe kies je dan?

Om een goede keuze te kunnen maken, is het belangrijk dat je weet waar je nieuwsgierig naar bent en waar je kracht zit. Nieuwsgierigheid vraagt naar je verlangen. Waar gaat jouw aandacht steeds naar uit? Welke onderwerpen fascineren je? Voor welke bezigheden loop jij warm? Waarvan maakt jouw hart een sprongetje? Grote kans dat een aantal van jouw talenten in die gebieden samen komen.

Vaak ben je je niet bewust van je kracht. School is niet altijd een omgeving waar je je talenten in de verf kunt zetten. Juist ook buiten school ontwikkelen we onszelf en zijn we met onze talenten in de weer. Het kan ook zijn dat je nog niet die ervaringen hebt opgedaan waarin jouw talenten zich kunnen laten zien en zelfs schitteren.

Je hoeft niet iets te worden. Je gaat juist ontdekken wat je al bént. En vanuit daar maak je keuzes. Op deze manier is de kans groter dat je bij de juiste vervolgopleiding en uiteindelijk op jouw eigen weg terecht komt.

Jong Talent spelen

Jong Talent is een nieuw spel over talentontwikkeling voor jongeren vanaf 11/12 jaar. Het biedt perspectief en ondersteuning bij belangrijke keuzes en onderwerpen die jongeren bezighouden. Ook wakkert het op een natuurlijke wijze zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid aan. Met meer helderheid en zelfvertrouwen tot gevolg.

Met Jong Talent krijg je antwoord op de vraag wat je wil bijdragen aan de wereld. De vraag wat je wilt worden, is vernauwend en levert vaak geen antwoorden op. De vraag wat je wilt bijdragen aan de wereld, de mensheid of de maatschappij daarentegen is openend en uitnodigend. Precies daar gaan we mee aan het werk.

Jong Talent kent meerdere speelwijzen en toepassingsgebieden. Het kan worden ingezet bij school- en beroepskeuzes, (groei-)thema’s, interesse- en talentontwikkeling, (leer-)problematiek en verwerking. Het kan worden gebruikt als onderdeel van educatieve, therapeutische en creatieve begeleiding.

Een studie is niet het eindstation van je leven, het is gewoon een stap in je ontwikkeling.

Het biedt de mogelijkheid om jongeren  te helpen bij het ontdekken van hun talenten en het maken van keuzes over hun eigen toekomst.

Hoe werkt het?

Een traject bestaat uit een intakegesprek van ongeveer een uur, waarbij ook je ouder(s) aanwezig zijn. Daarna volgen 2 of 3 sessies (2 tot 2,5 uur) en tot slot een eindgesprek met jou en je ouder(s). Je gaat aan de  slag met het kiezen van talenten en archetypen die bij je passen. Daarbij kijk je breed naar je eigen leven: wat deed je graag als kind? Welke onderwerpen trekken jouw aandacht? Welke dingen doe je graag in je vrije tijd? Waarover lees je graag? Welke mensen bewonder jij?

Door middel van imaginaties en visualisatie oefeningen haal je informatie naar boven over jouw talenten. Daarover gaan we in gesprek en met behulp van spelborden wordt de dynamiek tussen jouw talenten helder en ontstaat er een richting waarin jouw talenten zich bewegen.

Daarnaast kijken we ook naar de thema’s die op dit moment in je leven spelen en belangrijk zijn en hoe jouw talenten daarin aanwezig zijn.

Wat levert het op?

Aan het eind van het traject kun je met meer zelfkennis en zelfvertrouwen eigen keuzes maken voor de toekomst.

Jong Talent benadert leerlingen op een positieve manier en concentreert zich op hun mogelijkheden, niet hun problemen.  Dankzij die open benadering graaft Jong Talent dieper en legt zo de mogelijkheden van de jongere bloot. Jong Talent geeft meer inzicht in het eigen kunnen, sterkt het zelfvertrouwen van de jongere en kan zelfs faalangst doen verminderen. Met het vergrote inzicht in de eigen mogelijkheden kan de jongere ook een meer afgewogen keuze maken bij het kiezen van een profiel en/of een (vervolg) opleiding.